Szlifierka jest przeznaczona do wykonywania uzębień kół stożkowych o najwyższej dokładności. Przeznaczeniem szlifierki jest jednostkowe i małoseryjne wytwarzanie kół do badań testowych i na potrzeby podmiotów przemysłowych.
Dane techniczne:
- możliwość obróbki kół stożkowych o maks. średnicy zewnętrznej 300 mm i w zakresie modułów od 0,7 do 8 mm,
- obróbka kół przekładni o zakresie kąta osi od 60° do 120°,
- szlifowanie kół o szerokości wieńca zębatego do 60mm,
- prędkość obrotowa wrzeciona narzędziowego do 7200 obr/min,
- możliwość obróbki wykończeniowej kół naciętych z podziałem ciągłym (face hobbing) i przerywanym (face milling),
- możliwość szlifowania kół z pełnego materiału,
- szlifowanie wklęsłej i wypukłej strony zęba w tym samym zamocowaniu,
- wyposażenie w ściernice o średnicach od 2” do 9”,
- niezależnie, numeryczne sterowanie osi roboczych,
- bezpośrednie napędy osi liniowych i obrotowych (również osi kąta bazowego),
- system stabilizacji termicznej maszyny (kontrola temp. płynu chłodzącego i kompensacja temperaturowa wszystkich osi maszyny),
- funkcja szlifowania ściernicą mimośrodową, sterowana programowo,
- ceramiczne ułożyskowanie wrzeciona,
- układ sterowania Siemens 840D z systemem operacyjnym Windows XP do napędów Siemens Simodrive 611,
- zintegrowany system monitorowania pracy maszyny z czujnikami temperatury i wibracji
Jest to najnowsza i jedna z najnowocześniejszych maszyn tego typu w Polsce. Jej oprogramowanie zawiera możliwość obsługi danych ustawczych, przeznaczonych dla obrabiarek różnych producentów, w tym dla klasycznych obrabiarek radzieckich. Istnieje możliwość projektowania obróbki wszystkimi znanymi metodami włącznie z niestandardowymi jak Palloid, Zyklo-Palloid, Hypoflex, Spirokon. Szlifierka pracuje w pętli sprzężenia zwrotnego z maszyną pomiarową P40. W praktyce polega to na tym, że wykonane koło jest mierzone na maszynie pomiarowej i na podstawie topografii powierzchni bocznej zębów wprowadzane są poprawki do ustawień szlifierki. Poprawki te są automatycznie przekazywane do sterowników szlifierki i dzięki temu można po jednym próbnym nacięciu uzyskać właściwą geometrię szlifowanych zębów kół w bardzo wysokiej klasie dokładności.